Ramazan Hakkında Uydurma Hadisler


صُومُوا تَصِحُّوا
’’ Oruç tutun,sıhhat bulun.’’

Derece : İsnadı zayıf veya asılsızdır.(1)
_____________________________________________

فضل شهر رجب على الشهور كفضل القرآن على سائر الكلام، وفضل شهر شعبان على الشهور كفضلي على سائر الأنبياء، وفضل شهر رمضان على الشهور كفضل الله على سائر العباد
“Recep ayının diğer aylar üzerine fazileti, Kur’ân-ı Kerimin diğer kitaplar üzerine üstünlüğü gibidir. Şaban’ın diğer aylar üzerine üstünlüğü, benim diğer peygamberler üzerine fazlım gibidir. Ramazan’ın diğer aylar üzerine fazileti, Allah Teala’nın, yarattığı varlıklar üzerine fazlı gibidir.”

Derece : Asılsız rivayet.(2)
_____________________________________________

رجب شهر الله ، وشعبان شهري ، ورمضان شهر أمتي
“Recep, Allah’ın ayıdır. Şaban, benim ayımdır. Ramazan, ümmetimin ayıdır.”

Derece : isnadı zayıftır veya rivayet asılsızdır.(3)
_____________________________________________

أَوَّلُ شَهْرِ رَمَضَانَ رَحْمَةٌ، وَأَوْسَطَهُ مَغْفِرَةٌ، وَآخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النَّار
’’ Ramazanın evveli rahmet,ortası mağfiret ve sonu da ateşten azat olmaktır.’’

Derece : Senedi zayıftır.(4)
_____________________________________________

نوم الصائم عبادة وصمته تسبيح ودعاؤه مستجاب
’’Oruçlunun uykusu ibadet,susması tesbih,duası da müstecaptır...’’

Derece : İsandı zayıftır.(5)
_____________________________________________

لا تقولوا رمضان فإن رمضان اسم الله، ولكن قولوا شهر رمضان
’’Ramazan demeyin,Ramazan ayı deyin çünkü Ramazan,Allah’ın ismidir.’’

Derece : Hem mana hem senet olarak mevzudur./asılsızdır.(6)
_____________
Dipnotlar

1-Hadisin geçtiği yer :Taberani,Evsat,3,174.Manası sahih,isnadı zayıftır.
Heysemi,bu rivayette yer alan ravilerin güvenilir olduğunu belirtmiştir.Bk.Heysemi,Mecmeu’z Zevaid,3,179;İraki ve Elbani zayıf derken,Sağani mevzu demiştir.Bu durumda üç farklı görüş var ; 1-Sahih 2-Zayıf 3-Uydurma.Hadisin sıhhatine dair değerlendirmeler için bk.Şevkani,Favaidi Mecmua fi’l ehadisi’l mevzua,kitabu’s siyam, s.94,259 numaralı hadis,tahkik; Allame şeyh Abdurrahman Muallimi,Mektebetu’l İslami,3.Baskı,1987 ;
Ayrıca bak. Hafız İraki,Tahrici İhya , 3,87.İraki tahricinde bu hadis için zayıf demiştir ;Elbani,Silsiletu’l ehadis zaife vel mevzua, 253 numaralı hadis,s.420,Mektebetü’l Mearif,Riyad,,1.Baskı,1992;Mevzuatu’s Sağani,72;Tezkiratu’l Mevuzat,Feteni,70 (mevzu demiştir) ;İbn Adiy el Cürcani,el Kamil fi zuafai’l rical,2,357
2-İbn Hacer asılsız rivayet demiş ve mevzuatçılar da ona uymuştur.
Acluni,Keşfu’l Hafa,c.2,1824 numaralı hadis,Daru’l Kütübü’l İlmiyye,1988;Aliyyül Kari,s.128,206 numaralı hadis,Mektebetu’l İslami,Haleb,1.Baskı,1969
3-Abdul Kadir Geylani şöyle demiştir : ’’Cafer-i Sadık (Allah ona rahmet etsin) atalarının şöyle dediğini rivayet etti :’Nebi (S.A.v) demiştir ki : ’Ramazan ayı Allah’ın ayıdır.’’ c.1,s.255,Daru ihyai turasil Arabiy,1.Baskı,1996,Beyrut
Münavi ,Feyzu’l Kadir’de (Suyuti’ye ait olan Camius Sağir şerhi) ’Gerekli olmadığı halde Şaban ayında oruç tutulduğundan benim ayım denilmiştir.Ramazan’a da ’Allah’ın ayı’ denilme sebebi,Ramazan’da oruç tutulması,Allah’ın hakkı olduğu içindir.’c.4,s.192.H.Numarası:4889,Darul marife,Beyrut,1972 ; Celaleddin Suyuti,el-Leali’l mesnu,c.2,s.114,Darul marife,Beyrut; Hafız İbn Recep el-Askalani,Tebyinu’l Acep adlı kitabında ’lem yerid fi fazli şehri recep...’ yani ; Recep ayının faziletine dair sahih bir hadis varid olmadı,der.Tebyinul acep,s.11 ;   Prof.Dr.Yusuf el Kardavi’de ’’Recep ayının haram aylardan olduğuna dair gelen rivayet hariç,Recep ayına dair hiç bir sahih rivayet gelmemiştir.’’ der.            
;Elbani,Silsiletu’l ehadis zaife vel mevzua, 4400 numaralı hadis,c.9, s.390,Mektebetü’l Mearif,Riyad,1.Baskı,1992 ;Uydurma olduğuna dair bk. Şevkani,Fevaid,s.100; Sağani,Mevzuat,s.10
Cerh-Tadil :
Fezailu Şehr-i Receb adlı kitaptaki hadisin senet irdelemesi :
I.     محمد بن أبي سليم (Ubeydullah b.Ahmet b. Yakub el mukri el Maruf biibni’l Bevvab): Meçhul ravidir.
II.     قاسم بن أحمد بن العباس بن عبد الله (Kasım ibn Ahmet b. Abbas el Şamiy): Meçhul ravidir.
III.     علي بن حسن بن مساور (Ali b. Hasen b. Müsavir) : Meçhul ravidir.
IV.     زهير بن حرب بن شداد (Ebu Heyseme) : Sikalığı sabittir. (Sağlam/güvenilir ravidir.) Bak. İbn Hacer el Askalani,Takrib;İbn Hibban,el Sikat
V.     عبد الغفور بن عبد العزيز بن سعيد (Abdul Ğafur Ebu Sabbah) : Metruktur.Bak.Ebu Cafer Ukayli,el Zuafa
VI.     عبد العزيز بن سعيد (Abdul Aziz b. Seidi’ş Şamiy) : Meçhul ravidir.
Sonuç : İsnat yönünden zayıftır.
Beyhaki’nin şuabu’l İman adlı kitabı için Cerh-Tadil :
I.     محمد بن عبد الله بن حمدويه بن نعيم بن الحكم (Ebu Abdullah hafız) : Sika ve hafızdır.
II.     خلف بن محمد بن إسماعيل (Half b. Muhammet el Kerabisi) : Makbul ravidir.
III.     مكي بن خلف (Mekki b. Halef) : Meçhul ravidir.
IV.     نصر بن حسين (Nasr b. Hüseyn) : Meçhul ravidir.
V.     إسحاق بن حمزة بن يوسف بن فروخ (İshak b. Hamza) :Hasendir.Bak.İbn Ebi Hatim el Razi,el Cerh ve Ta’dil
VI.     عيسى بن موسى (İsa Neccar) : İlim ehli, bu kişi hakkında farklı şeyler söylemiştir.İbn Hacer Takrib’te ’’Tedellüs’’ kelimesini kullanmıştır.Beyhaki zayıf derken,Müslim b. Haccac el Nisaburi makbul demiştir.
VII.     سفيان بن سعيد بن مسروق بن حمزة بن حبيب بن موهبة بن نصر بن ثعلبة بن ملكان بن ثور (İbn Ebi Süfyan,Meşhur ismi Süfyanı Sevri’dir.) : Hafız ve hüccettir.Ebu Hatim el Razi bu kişi için,Fakih,hafız,zahid,Irak ehlinin imamı demiştir.Hakim Müstedrek’te,İbn Hacer de Takrib’te bu kişi için aynı sözleri kullanmıştır.
VIII.     غالب بن عبيد الله (Ğalib b.Ubeydullah) : Cürcani ,Ebu Hatim el Razi,Ömer b.Şahin,münker demiştir.Ebu Nuaym el Esbehan el Zuafa’da bu kişi için münker demiştir.
IX.     عطاء بن أسلم (Ata,çoğu kitapta görüşleri yer alır.) : Hüccettir ve büyük şan sahibidir.İbn Hibban el Sikat’ta bu kişi için Tabiilerdendir,fakihtir,ilim ve vera’ ve fazilet sahibidir,der.Ebu Hanife ise ondan daha faziletli birisini görmedim der.İbn Hacer ise Takrib’te Sikadır,fakihtir,çok faziletli alimdir,der.
X.     عائشة بنت أبي بكر الصديق (Aişe bint Ebi Bekr el Siddik/Hz.Ebu Bekir’in kızı Ümmül Müminin Hz.Aişe):İbn Hacer el Askalani Takrib adlı kitabında ’ Müminlerin annesidir.Kadınların mutlak fakihidir
Sonuç : İsnat yönünden zayıftır.Aynı manadaki diğer hadisler de aynı hükme tabidir.
4-Elbani bu hadis için münker/zayıf der ve sebep olarak da senette geçen bir raviyi işaret eder.Ayrıca A.B.Hanbel ve diğerlerinin de bu kişi için zayıf dediğini ilave eder.İbn Huzeyme’nin bu zayıflığın sebebini ’Onun hafızası kötü olduğu için onunla delil getirilmez.’ diye beyan ettiğini ifade eder.
Elbani,Silsiletu’l ehadis zaife vel mevzua, 871 numaralı hadis,c.2, Mektebetü’l Mearif,Riyad,,1.Baskı,1992; Cerh-Tadil :
Ukayli,Zuafau’l Kebir’de ravilerin sika olmadığını belirtmiştir.Nitekim سلام بن سليمان بن سوار (Sellam b.Sevvar) zayıf ravidir.İbn Hacer,Takrib.Ayrıca مسلمة بن الصلت (Mesleme b.Salt) Zayıf ravidir.Ebu Hatim el Razi.İbn Hacer Askalani,Telhisu’l Habir (3,1121)’de zayıf demiştir.Ebu Hatim el Razi,el Cerh ve’t Ta’dil (8,269)’de yukarıda geçen iki ravi için münker demiştir.
5-Elbani,Silsiletu ehadis’il zaifeti ve’l mevzuat, (10.cilt) 4696 numaralı hadis. Mektebetü’l Mearif,Riyad,1.Baskı,1992;İraki,İhya Tahric’inde ’Süleyman el Neh’iy yalancıdır.’ demiştir.(1,310) ; Münavi , Feyzü’l Kadir’de Elbani’nin bu hadis için dediklerini hatırlatır ve zayıf der.(9293)
6-Abdul Kadir Geylani şöyle demiştir : ’Ramazan kelimesinin manasında ihtilaf olduğunu ve bazılarının Ramazan kelimesinin Allah’ın isimlerinden bir isim olduğunu söylemiştir.’ Gunyetu’t talibin, c.1,s.255,Daru ihyai turasil Arabiy,1.Baskı,1996,Beyrut; Allame Suyuti,el-Leali’l Mesnua,Kitabu’s Siyam,c.2,s.97,Daru’l Marife,Beyrut ;Şevkani,Favaidi Mecmua fi’l ehadisi’l mevzua,kitabu’s siyam,2,s.92,251 numaralı hadis,tahkik; Allame şeyh Abdurrahman Muallimi,Mektebetu’l İslami,3.Baskı,1987 ;İbn Cevzi,Mevzuat minel ehadisi’l merfuat,s.544-545,Kitabu’s savm,Bap 2-Babu’n Neyh en Yukale Ramazan,Tahkik; Dr.Nurettin,1.Baskı,Mektebetu evza selef,1997; Ayrıca bak. İmam Zerkeşi ,Tertibu’l Mevzuat , kitabu’s siyam,2,570 numaralı hadis,Daru kutubil ilmiyye,Beyrut,1.Baskı,1994 ;
Manası sahih olsaydı şimdi yer vereceğimiz hadisler ile bir zıtlık oluşmuş olurdu.Çünkü şimdi yer vereceğimiz hadislerde sadece ’Ramazan’ denilmiştir.’Ramazan ayı’ denilmemiştir.Hadisler ;
الصلوات الخمس والجمعة إلى الجمعة ورمضان إلى رمضان مكفرات ما بينهن إذا اجتنب الكبائر ’’Büyük günah işlenmediği müddetçe,beş vakit namaz ile Cuma namazı,öteki Cumaya kadar,Ramazan da diğer Ramazana kadar aralarda işlenen günahlara kefarettir.’’ Müslim,233 ; من قام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه
’’Kim, inanarak ve karşılığını Allah’tan bekleyerek Ramazan’ı ikame ederse, geçmiş günahları bağışlanır.’’ (Müslim, H.Numarası:759;Bak.Buhari;Tirmizi;Ebu Davut;Nesai,Sünen-i Suğra;Darimi,Sünen;İbn Hibban,Sahih;Sahih,İbn Huzeyme) ;
أن النبي صلى الله عليه وسلم ، كان يعتكف العشر الأواخر من رمضان حتى توفاه الله ، ثم اعتكف أزواجه من بعده“Resul-i Ekrem (Efendimiz Sallallâhu Aleyhi Vesellem) Ramazan’ın son on gününde itikâf ederdi. Bunu vefat edinceye kadar böylece devam ettirdi. Vefatından sonra da hanımları îtikâfa devam ettiler.” Buhari,H.N.1937 ; ‘‘İslam beş temel üzerinde bina edilmiştir; Allah’tan başka hiç bir ilah olmadığına ve Hz. Muhammed (S.A.v.)’in Allah’ın Rasûlü olduğuna şahadet etmek, namaz kılmak, zekât vermek, hacca gitmek ve Ramazan’da oruç tutmak.’’ Buhari,8 numaralı hadis;Müslim,16 numaralı hadis; “Her kim inanarak ve sevabını Allah’tan umarak kadir gecesinde kalkar ibâdet ederse, geçmiş günahları onun lehine mağfiret olunur. Her kim de ramazan orucunu inanarak ve mükâfatını ancak Allah’tan umarak tutarsa, onun geçmiş (küçük) günahları mağfiret olunur.” Buhari,1901 numaralı hadis.

Kaynak: Ramazan Hadisleri - Uydurma Hadisler (Şehr-i Ramazan 2013)


etiketler , ,

Copyright © 13 Ramazan 1433 Patla Bizans Tüm Hakları Saklıdır. Theme by Laptop Geek . | Bloggerized by FalconHive .