Teravih Namazı


      Çok değerli bir aya girmek üzereyiz.Yüce Allah bu ay ile ilgili olarak şöyle buyurmuştur :’’(O sayılı günler), insanlar için bir hidayet rehberi, doğru yolun ve hak ile batılı birbirinden ayırmanın apaçık delilleri olarak Kur’an’ın kendisinde indirildiği Ramazan ayıdır. Öyle ise içinizden kim bu aya ulaşırsa, onu oruçla geçirsin. Kim de hasta veya yolcu olursa, tutamadığı günler sayısınca başka günlerde tutsun. Allah, size kolaylık diler, zorluk dilemez. Bu da sayıyı tamamlamanız ve hidayete ulaştırmasına karşılık Allah’ı yüceltmeniz ve şükretmeniz içindir.’’ (1)
          Bu ay kendi içerisinde pek çok değer barındırır.Kadir gecesi,teravih namazı ve elbette farz orucun bu ayda yer alıyor oluşu,bu ayı diğer aylardan farklı kılan etkenlerden bazılarıdır.Çocuklara yıllardır ezberlettiğimiz İslam’ın 5 şartı arasında ’oruç’ maddesi yer alır.Oruç,İslam’ın beş aslından birisidir ve peygamberimiz bu hususta şöyle buyurmuştur;


Büyültmek için resmin üzerine tıklayınız
     ‘‘İslam beş temel üzerinde bina edilmiştir; Allah’tan başka hiç bir ilah olmadığına ve Hz. Muhammed (S.A.V.)’in Allah’ın Rasûlü olduğuna şahadet etmek, namaz kılmak, zekât vermek, hacca gitmek ve Ramazan ayında oruç tutmak.’’ (2)

        Öte yandan Ramazan ayı, günahlarımızı sildirmek için harikulade bir zaman dilimidir.Bu fırsatın bir kez daha elimize geçmeme olasılığını unutmamamız gerekir.Nitekim geçen Ramazan’da hayatta olup şuan mezarda olan nice insanlar var.Öyle ise oruç tutalım,tutalım ki ilahi rızanın yanında günahlarımızı sildirme adına da bir şeyler yapmış olalım.

Büyültmek için resmin üzerine tıklayınız
"Her kim inanarak ve sevabını Allah’tan umarak kadir gecesinde kalkar ibâdet ederse, geçmiş günahları onun lehine mağfiret olunur. Her kim de ramazan orucunu inanarak ve mükâfatını ancak Allah’tan umarak tutarsa, onun geçmiş (küçük) günahları mağfiret olunur." (3)

Ramazan ayında geceleyin sahabe ile birlikte peygamberimiz cemaat halinde nafile namaz kılmıştır.Bizler bu namaza teravih namazı diyoruz.

Büyültmek için resmin üzerine tıklayınız

’’Rasûlullah (S.A.v) bir gece, gecenin ortasında çıktı,mescitte namaz kıldı. Bir takım insanlar da O’nun namazına uyup beraberinde namaz kıldılar. Sabah olunca insanlar geceleyin peygamberin mescitte namaz kıldırdığını konuştular.Bu haber yayılınca ertesi gece, birinci gecekilerden daha çok insan toplandı ve peygamberin beraberinde namaz kıldılar. Sabah olunca insanlar bunu yine aralarında konuşup yaydılar. Üçüncü gecede mescit halkı iyice çok oldu. Rasûlullah yine çıkıp namaz kıldı; insanlar da O’nun namazına uyup namaz kıldılar. Dördüncü gece olunca mescit, toplanan insanları almaktan âciz oldu.
(Rasûlullah o gece namaza çıkmadı.) Nihayet sabah namazını kıldırmak için çıktı. Sabah namazını kıldırınca yüzünü cemaate karşı yöneltti ve hutbe başlangıcı olarak şehâdet kelimelerini söyledi, sonra "Amma ba’du" hitâb faslı ile başladığı hutbesinde bu gece namazına çıkmamasının gerekçesini şöyle açıkladı: "Şu muhakkak ki, sizin mescitte toplanmanız bana gizli olmamıştır. Şu kadar ki gece namazı üzerinize farz kılınır da sonra onun edasından âciz kalırsınız diye korktum." buyurdu.(4)

Büyültmek için resmin üzerine tıklayınız
"Kim ramazanın faziletine inanarak ve sevabını Allah’tan bekleyerek Ramazanı ikame ederse (teravih namazını kılarsa), geçmiş günahları bağışlanır." (5)
Dikkat! Hadisin orijinal metninde ’’ Men kame Ramazan/Her kim Ramazan’ı ikame ederse...’’ ibaresi geçmektedir.Direk ’Teravih namazı’ ibaresi geçmemektedir. bazı sitelerin bu hadisi ’’ Kim ramazanın faziletine inanarak ve sevabını Allah’tan bekleyerek terâvih namazını kılarsa’’diye yayınlaması sizi aldatmasın.Bu hatadır. ’’Teravih’’ kelimesi şerh olarak eklenir.Birebir tercümeye eklenecekse sadece parantez arasına yazılabilir.
Buhari şarihi Ayni , bu hadis için şunları söylemiştir :’’ Men kame Ramazan’ın manası ; Ramazan gecelerinde her kim taat/ibadet yaparsa... demektir ve aynı şekilde bu mana için ’Teravih namazı kast edilmiştir.’ denilir.Alimlerin bazıları ise ’Bu bahsi geçen mağfireti teravih namazına has kılamayız,teravih dahil olmakla birlikte Ramazan ayı içinde kılınacak her nafile namazı kapsar.’ demiştir. (Ayni devamla) Ulema teravih namazının müstehap/sünnet olduğuna dair ittifak etmiştir.Alimler, sadece faziletinin hangi şekilde daha fazla olacağı hususunda ihtilafa düşmüştür.Şafii ve ona tabi olanların cumhuru ve Ebu Hanife ve A.B.Hanbel ve imam Malik’e tabi olanların bazıları ’Hz.Ömer gibi ,mescitte cemaat ile teravihi kılmak daha faziletlidir.’ demiştir.İmam Malik,Ebu Yusuf,Tahavi ve bazı Şafii alimleri ise evde tek başına kılmak daha faziletlidir,demiştir.’’ (6)

" Hayra delalet eden onu yapan gibidir. " (7)

_________
Dipnotlar

1-Bakara ,185
2-Buhari,8 numaralı hadis;Müslim,16 numaralı hadis.İlgili resim,İbn Kesir basımlı Buhari’den alınmıştır.
3-Buhari,1901 numaralı hadis.İlgili resim,İbn Kesir basımlı Buhari’den alınmıştır.
4-Muttefekun Aleyh.Buhari,2012;Müslim,761. İlgili resim,İbn Kesir basımlı Buhari’den alınmıştır.
5-Müslim, H.Numarası : 759;Bak.Buhari 37 numaralı hadis;Tirmizi;Ebu Davut;Nesai,Sünen-i Suğra;Darimi,Sünen;İbn Hibban,Sahih;Sahih,İbn Huzeyme.İlgili resim,İbn Kesir basımlı Buhari’den alınmıştır.
6-Bedreddin Ayni,Umdetu’l Kari,c.1,s.367,Daru kutubi’l ilmiyye,1.Baskı,2002,Beyrut
7-İmam Nevevi,R.Salihin,173 numaralı hadis.Mektebetu’l Mahmudiyye,Fatih-İstanbul



etiketler , ,

Copyright © 13 Ramazan 1433 Patla Bizans Tüm Hakları Saklıdır. Theme by Laptop Geek . | Bloggerized by FalconHive .